Rodzi się wtedy zasadnicze pytanie – co powinnyśmy zrobić, aby móc przetrwać po okresie próbnym? Pracuj.pl prezentuje kilka rad, co warto robić, a czego nie warto w nowym miejscu pracy.
1. Nie spóźniaj się!
Różne firmy działają w różnych godzinach. Może to być 8 rano, może też to być późniejsza pora. Konkretna godzina nie gra roli. W takich miejscach pracy, gdzie mamy do czynienia z obsługą klienta, punktualność odgrywa niebagatelną rolę. Nawet jeśli pracodawca daje nam dużą elastyczność w rozpoczynaniu pracy, to mimo wszystko powinniśmy być punktualni.
2. Bądź „online”!
Po części odnosi się to także do poprzedniego punktu. Zdarzają się sytuacje, kiedy np. nie możemy przyjść do pracy z powodów losowych. Jeśli nie jesteśmy na miejscu, powinniśmy być dostępni dla naszego pracodawcy telefonicznie lub „online”. W przeciwnym razie nowy pracodawca może mieć poważne wątpliwości odnośnie naszego zaangażowania, a nasz wizerunek w nowym miejscu pracy zostanie poważnie nadszarpnięty.
3. Nie wywołuj skarg!
To szczególnie ważne, jeżeli pracujemy w branży usługowej i mamy kontakt z klientem. Jeżeli wykazujemy się niewłaściwym zachowaniem czy też brakiem kompetencji, to łatwo możemy się spodziewać skarg. Wtedy nasz pracodawca może nabrać wątpliwości, co do naszej przyszłości w nowym miejscu pracy.
4. Zachowaj dress code!
Jeśli chcemy, aby widziano w nas profesjonalistę to nie tylko zachowujmy się, ale i wyglądajmy jak profesjonaliści. Przychodźmy do pracy w czystym odzieniu i zachowujmy 100% higieny osobistej. Wszyscy jesteśmy oceniani po wyglądzie. Odpowiedni ubiór buduje profesjonalny wizerunek pracownika i co za tym idzie całej firmy.
5. Bądź zintegrowany!
Ma to związek z kulturą organizacyjną i atmosferą jaka panuje w miejscu pracy, która ma niebagatelny wpływ na morale pracowników. Od pierwszego dnia pokazujmy się jako osoby otwarte. Nie obawiajmy się różnic między nami a stałymi pracownikami, jaka może na początku występować. Zachowujmy uśmiech na twarzy i poznawajmy lepiej ludzi, z którymi przychodzi nam pracować!
6. Bądź inicjatorem!
Jesteśmy osobami z zewnątrz, a więc mamy świeże spojrzenie na wiele spraw i utartych sposobów postępowania. Nie bójmy się pokazać, że zależy nam na dobrej współpracy. Jeśli mamy jakiś sensowny pomysł – podzielmy się nim z resztą zespołu. Bądźmy lekarzem firmy, który zna odpowiednie recepty na jej problemy. Tym bardziej, jeśli mamy głowę pełną pomysłów.
7. Uzyskaj feedback!
To rada, z której najlepiej skorzystać po połowie naszego okresu próbnego. Zapytajmy przełożonego o dotychczasowe postępy. Jak ocenia naszą obecną pracę? Jak wyglądają jego oczekiwania w danej chwili? Dzięki zdobytemu feedbackowi, możemy lepiej skorygować nasze bieżące działania w pracy, aby ta druga część okresu próbnego była jeszcze lepsza od poprzedniej.
Artykuł powstał we współpracy z Pracuj.pl