Koleje Dolnośląskie zamówiły 6 pociągów hybrydowych Impuls2

i

Autor: Koleje Dolnośląskie Koleje Dolnośląskie zamówiły 6 pociągów hybrydowych Impuls2

Wzięli gigantyczny kredyt

Kolej na nowe pociągi! Nowoczesny tabor dla Dolnego Śląska

2024-08-28 10:38

W najbliższych dniach Koleje Dolnośląskie podpiszą kontrakt na zakup 10 nowoczesnych pociągów Elf II produkowanych przez Pesę Bydgoszcz. Stało się to możliwe dzięki umowie kredytowej, którą spółka należąca do samorządu wojewódzkiego podpisała z PKO Bankiem Polskim. Jej wartość to aż 480 mln zł.

O zawarciu umowy kredytowej z PKO Bankiem Polskim na kwotę niemal pół miliarda zł spółka poinformowała w komunikacie prasowym. Doprecyzowano w nim cel takiego ruchu. Dzięki niemu Koleje Dolnośląskie kupią dziesięć pięcioczłonowych pociągów Elf II. Oznacza to zwiększenie liczby tego typu zespołów z 25 do 35. To spory postęp, który powinien ucieszyć pasażerów.

- Kredyt z PKO Banku Polskiego pozwoli nam sfinansować to ambitne przedsięwzięcie i wzmocnić regionalną siatkę połączeń na liniach zelektryfikowanych - podkreśla prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski.

Setki milionów zł pożyczek. Bez tego rozwój byłby niemożliwy

Kredyt w wysokości 480 mln zł został udzielony na okres 15 lat. Przedstawiciele przewoźnika, którego jedynym właścicielem jest samorząd Dolnego Śląska, zwracają uwagę, że to już kolejny przykład współpracy spółki z tą instytucją finansową.

W ostatnich latach Koleje Dolnośląskie i PKO Bank Polski podpisały umowy o łącznej wartości ponad 800 mln zł. Pozwoliło to spółce na spłatę wcześniejszych zobowiązań, realizację projektów taborowych, zakup kolejnych pojazdów oraz częściowe sfinansowanie rozbudowy zaplecza technicznego do obsługi i serwisowania taboru przy ulicy Pątnowskiej 1 w Legnicy.

Priorytetem jest rozwój siatki komunikacyjnej oplatającej województwo. A to wymaga ciągłych inwestycji.

- Konsekwentnie rozszerzamy sieć połączeń na Dolnym Śląsku. Realizowany od lat projekt przejmowania od państwa nieczynnych linii kolejowych, ich modernizacji i przywracania do ruchu wymaga stałego zwiększania parku taborowego Kolei Dolnośląskich - argumentuje wicemarszałek województwa dolnośląskiego Michał Rado.

Kontrakt z bydgoskim producentem - zakładami Pesa - na zakup 10 nowych składów kolejowych ma zostać zawarty w najbliższych dniach.

Zaczynali skromnie. Dziś wożą rocznie kilkanaście milionów pasażerów

Koleje Dolnośląskie to spółka powstała pod koniec 2007 r. Pierwsze pociągi pod sztandarem KD wyjechały na tory rok później. Jak wylicza na swojej stronie internetowej przewoźnik:

  • w pierwszym pełnym roku działalności, czyli w 2009 r., obsłużono 334 tys. pasażerów,
  • pięć lat później, w 2014 r., było to już 3,6 mln podróżnych,
  • a w 2022 r. - ponad 16 mln pasażerów.

Od początku spółka jest zarządzana przez samorząd wojewódzki.

Stan poparzonych strażaków jest stabilny
Sonda
Podróżujesz pociągami?