Należy wiedzieć zatem, co dokładnie napisać o sobie, aby odbiorca wyróżnił nas spośród innych kandydatów. Eksperci Pracuj.pl przygotowali propozycje umiejętności, o których warto wspomnieć w swoim CV.
Umiejętności w CV – czy warto o nich napisać?
Sekcja umiejętności zdobytych podczas nauki i praktyki jest jednym w najważniejszych elementów aplikacji. To za ich pomocą możemy zaprezentować przyszłemu pracodawcy, jakie uzyska korzyści, jeśli zatrudni właśnie nas.
Nasze kompetencje powinny jednak wyróżniać się pośród innych aplikacji oraz być dopasowane do danego stanowiska, o które się ubiegamy. Nie wypisujmy np. informacji o prawie jazdy, kiedy staramy się o posadę biurową. Oprócz tego te sekcję warto umieścić w miejscu, które przyciągnie wzrok czytającego, czyli np. po lewej stronie kartki.
Uniwersalne umiejętności
Umiejętności uniwersalne to takie, które zdobyliśmy podczas pracy na innych stanowiskach w innych firmach, a które możemy z powodzeniem wykorzystać w nowej pracy.
Często zapominamy o zaznaczeniu takich kompetencji, gdyż wydają się nam zbyt oczywiste. Tymczasem takie umiejętności, dzięki swej wszechstronnej naturze, mogą kwalifikować nas do pracy na wielu stanowiskach i odznaczyć się na tle innych kandydatów. Do umiejętności uniwersalnych, które warto zamieścić w swoim CV, należą m.in.:
- Dobra obsługa komputera. To cecha wymagana w większości firm, bez której nie można się obyć.
- Praca w zespole. To również bardzo ważna umiejętność, która wskaże pracodawcy, czy będziemy w stanie dogadać się z resztą pracowników, a dzięki temu wydajniej pracować.
- Umiejętność kierowania zespołem. Cecha przydatna w praktycznie każdej branży. Pozwoli Ci przyjąć pozycję lidera w grupie. Ceniona przez pracodawców, gdyż mówi o wiedzy i charyzmie pracownika.
- Odporność na stres. Zdolność użyteczna niezależnie od stanowiska. Osoba, która potrafi opanować nerwy będzie bardziej efektywna i lepiej będzie zarządzać swoim czasem.
Umiejętności specjalistyczne
To lista kompetencji, o których wspominamy, jeśli ubiegamy się o posadę w tej samej co dotychczas branży. Będą to kompetencje ściśle powiązane z naszym zawodem, np. lekkie pióro w przypadku pracy dziennikarza, prowadzenie ksiąg rachunkowych, kiedy staramy się o pracę w księgowości. Wymieńmy tylko te cechy, które na pewno przydadzą się w nowej firmie.
Umiejętności miękkie
W CV i liście motywacyjnym warto zamieścić także nasze cechy osobowości, które uczynią nas dobrym pracownikiem. Najczęściej podaje się, takie umiejętności jak:
- Optymistyczne podejście. Daje pracodawcy pewność, że nie jesteśmy typem człowieka, który na wszystko narzeka.
- Kreatywność. Pożądana cecha w każdej firmie. Pozwala wpadać na ciekawe pomysły i umiejętnie rozwiązywać napotkane problemy.
- Umiejętność organizacji pracy. Ta kompetencja wpływa na wydajność pracowników, dlatego również jest doceniana przez pracodawców.
Artykuł powstał we współpracy z portalem Pracuj.pl