Dolnośląska Szkoła Wyższa prowadzi projekt, w którym udowadnia, że osoby z niepełnosprawnością mogą współpracować z firmami projektującymi gry komputerowe czy też filmy z efektami animowanymi. Wystarczy przetworzyć ich ruchy na obraz 3D.
W ramach projektu dwie osoby niewidome, dwie niesłyszące i dwie na wózkach inwalidzkich za pomocą nowoczesnej technologii nagrywają swoje ruchy. Później na bazie tych nagrań można stworzyć animację przeróżnych postaci. Z uczestnikami projektu rozmawiał reporter Radia ESKA, Wojciech Góralski.
- Jeden z mężczyzn dysponuje takimi wyspecjalizowanymi ruchami, które pasowały do tego, żeby podłożyć je pod postać atakującego ofiarę pająka – opowiada nam jeden z uczestników projektu.
- Osoby z niepełnosprawnością odgrywały określone scenki. Na przykład osoby niewidome walczyły ze sobą mieczami, ja z kolei udawałem dinozaura – dodaje drugi.
Posłuchaj wypowiedzi uczestników projektu:
Na czym polega technika "motion capture"?
Na koniec projektu powstanie raport, którego adresatem będą firmy z branży gier i animacji i który będzie stanowił dla nich instrukcję z zakresu współpracy z osobami niepełnosprawnymi przy użyciu systemu "motion capture".
Na czym polega ta technika? Otóż opiera się ona na pracy specjalnego urządzenia, które przechwytuje ruch aktorów i zapisuje go na komputerze. Zapis ten jest następnie podkładany do cyfrowego modelu przeróżnych postaci. Aby tym lepiej przygotować się do odegrania swojej roli, wrocławscy niepełnosprawni brali udział w warsztatach teatralnych, które miały podnieść ich umiejętności aktorskie.
Premiera raportu będzie miała miejsce pod koniec roku na ogólnopolskich targach gier komputerowych.
Jak wyglądają nagrania? Zobacz to na filmie: