Jest duże prawdopodobieństwo, że autostrada A4 zostanie przebudowana

i

Autor: Patrycja Nawrocka Jest duże prawdopodobieństwo, że autostrada A4 zostanie przebudowana

Autostrada A4 na Dolnym Śląsku doczeka się przebudowy? Powstanie analiza odcinka Wrocław-Krzyżowa [AUDIO]

2019-05-24 11:09

​Jest umowa na wykonanie analizy pod przebudowę autostrady A4! Chodzi o ponad 100-kilometrowy odcinek od Wrocławia do Krzyżowej, który został wybudowany w latach 30. i nie spełnia już wymagań technicznych.

- Podpisaliśmy umowę na opracowanie studium korytarzowego i tzw. analizę TEL, czyli techniczno, ekonomiczno, logistyczna - mówi Lidia Markowska, dyrektor wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dokumentację zrealizuje firma WYG International Sp. z o.o. z Warszawy. Wartość umowy to 1 704 780,00 zł. Wykonawca na realizację zadania ma 270 dni od podpisania umowy.     

Przeanalizowane zostaną co najmniej 3 warianty rozwiązań:

Wariant 1 – Rozbudowa istniejącej autostrady A4 w następujący sposób: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny);

Wariant 2 – Budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych;

Wariant 3 – Budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową np. od węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych

>>> Przetarg na budowę A18 unieważniony! Oferty były, ale zbyt wysokie

Analiza pozwoli na podjęcie dalszych decyzji dotyczących kompleksowych rozwiązań dla tego odcinka autostrady A4 i dokonanie optymalnego wyboru dostosowania autostrady A4 do potrzeb użytkowników w bliższej i dalszej perspektywie czasowej.

- Zastanawiamy się nad zagospodarowaniem środków unijnych - mówi Wojewoda Dolnośląski, Paweł Hreniak.

Autostrada A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostrady w Polsce. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Autostrada A4 na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. W szczególności nie posiada pasa awaryjnego (pas awaryjny występuje tylko na krótkich odcinkach), a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych. Ponadto na autostradzie brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych. Z roku na rok wzrasta natężenie ruchu, które momentami dochodzi do  100 tys. pojazdów na dobę. Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe zatory drogowe.

Więcej informacji w materiale reporterki Radia ESKA, Patrycji Nawrockiej:

Czytaj także: Tramwaj na Popowice: W poniedziałek ruszają prace na ul. Długiej [AUDIO]

Zobacz WIDEO: