Centralny Port Komunikacyjny to projekt, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy w Polsce. W ramach projektu - w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów - zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Ponadto w rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
PROGRAM KOLEJOWY CPK
Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku Dla ponad 500 km z nich prace przygotowawcze już trwają albo ruszą w tym roku. Pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć już za trzy lata.
Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny.
Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:
- Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
- Ostrołęka – Łomża
- Trawniki – Krasnystaw – Zamość
- Łętownia – Rzeszów
- Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)
KOLEJ DUŻYCH PRĘDKOŚCI NA DOLNYM ŚLĄSKU
W województwie dolnośląskim w ramach programu kolejowego CPK powstanie 119 km nowych linii kolejowych, a kolejnych 126 km zostanie zmodernizowanych. Planowane linie kolejowe nr 86 i 268 stanowią fragmenty ciągu nr 9 łączącego Warszawę i CPK z Łódzkiem, Dolnym Śląskiem, Opolszczyzną, Wielkopolską i Lubuskiem.
W 2027 roku z Wrocławia do Warszawy dojedziemy w 1 godz. 55 min., z Legnicy w 2 godz. 30 min. i z Wałbrzycha w 2 godz. 35 min. Dzięki modernizacji istniejących linii kolejowych skróci się również czas przejazdu z Jeleniej Góry i Zgorzelca do stolicy do 3 godz. 15 min.
CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY OGROMNĄ SZANSĄ DLA GOSPODARKI
Budowa i eksploatacja CPK będzie oznaczać potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem CPK wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.
- CPK to prawie 1800 km nowych linii kolejowych i ponad 400 km nowych dróg - podkreśla prezydent RP Andrzej Duda. - Dzięki CPK Polska stanie się miejscem do tworzenia biznesu. Takie inwestycje jak CPK są kołem napędowym gospodarki i nie raz wyprowadzały świat z kryzysów. Szacujemy, że realizacja CPK stworzy łącznie 150 tys. miejsc pracy. CPK to wielka szansa dla Polski.
Koncepcja przygotowania i budowy Portu Lotniczego Solidarność przewiduje, że dzięki CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem węzła przesiadkowego a kolejne 110 tys. w ramach sektorów gospodarki powiązanych z portem, np. w branży logistycznej, turystycznej, hotelowej, deweloperskiej, handlu i usługach.
- Wielkie programy inwestycyjne tworzą dziesiątki tysięcy miejsc pracy w momencie realizacji, a kilkakrotnie więcej już po ich uruchomieniu. Stany Zjednoczone, Chiny i Komisja Europejska przedstawiają właśnie swoje wielkie programy inwestycyjne, których celem jest pobudzenie gospodarki – tłumaczy premier Mateusz Morawiecki. – CPK to wielka szansa dla polskiego lotnictwa i kolei, ale też dla każdego Polaka. CPK wraz z kolejowymi szprychami to szansa na przyciągnięcie inwestycji krajowych i zagranicznych.
Artykuł sponsorowany