Do Wrocławia koleją z prędkością 350 km/h? Dzięki CPK będzie to możliwe

2021-08-30 7:08

Nawet do 350 km/h będą mogły rozpędzać się pociągi na nowej linii kolejowej Wrocław – Sieradz – Łódź. We wtorek spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności.

Pełnomocnik Rządu ds. CPK Marcin Horała (39 l.) ogłosił we Wrocławiu rozpoczęcie inwestycji dzięki której czas dojazdu ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy skróci się prawie o połowę

i

Autor: materiały prasowe/ Materiały prasowe Pełnomocnik Rządu ds. CPK Marcin Horała (39 l.) ogłosił we Wrocławiu rozpoczęcie inwestycji dzięki której czas dojazdu ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy skróci się prawie o połowę

Jeszcze niedawno w Polsce raczej likwidowano połączenia kolejowe, a po 1989 r. wybudowano w sumie tylko kilkadziesiąt kilometrów nowych torów. M.in. dzięki inwestycjom CPK ma się to zmienić.

Nowe linie i duże prędkości

Pani Halina z Wrocławia (57 l.) choruje na rzadką chorobę i od lat leczy się w Warszawie.

– Teraz podróż pociągiem z Wrocławia do szpitala to droga przez mękę. Jadę ponad 4 godziny, a niekiedy 5 godzin. Do tego trzeba mieć zdrowie. Własnego auta nie mam, a nie chcę za każdym razem angażować syna – mówi poirytowana wrocławianka. – Ta szybka kolej będzie dla mnie zbawieniem – dodaje.

Nowe linie będą budowane w standardzie kolei dużych prędkości. Oznacza to, że w pierwszym etapie na trasie Wrocław – Sieradz – Łódź pociągi pojadą 250 km/h, a ich maksymalna prędkość wyniesie aż 350 km/h!

Kolejna szprycha CPK

To już kolejna tzw. szprycha CPK w Polsce, dla której rozpoczęły się prace przygotowawcze. W całym kraju jest to już osiem kolejowych linii o łącznej długości ok. 1000 km.

W przypadku szprychy nr 9 biegnącej przez województwa: mazowieckie, łódzkie i dolnośląskie, i biorąc pod uwagę dwie umowy zawarte wcześniej, przygotowania trwają już łącznie na ok. 400km: z Warszawy przez Łódź i Wrocław do granicy z Czechami.

Linia Wrocław – Sieradz – Łódź to najdłuższy fragment szprychy nr 9. Dzięki niemu możliwe będą szybkie podróże z Wrocławia do Warszawy i Łodzi.

i

Autor: materiały prasowe/ Materiały prasowe Linia Wrocław – Sieradz – Łódź to najdłuższy fragment szprychy nr 9. Dzięki niemu możliwe będą szybkie podróże z Wrocławia do Warszawy i Łodzi.

– Aż trudno w to uwierzyć, ale między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma obecnie bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej. To właśnie z tego powodu czasy przejazdu są dla pasażerów nieatrakcyjne i frustrujące. Szansą na poprawę tej sytuacji są inwestycje przygotowywane konsekwentnie przez CPK – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała (l. 39), pełnomocnik rządu ds. CPK.

Nowa szprycha pozwoli dwa razy szybciej dojechać z Wrocławia do Warszawy - w 1 godz. 55 min, a ze stolicy Dolnego Śląska do Łodzi już w 1 godz. 10 min.

Odcinek Wrocław – Łódź jest przedłużeniem 140-kilometrowej linii dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi. Te dwie linie stanowią – wraz z odnogą do Poznania – tzw. igrek, najważniejszy element systemu.

W ubiegłym tygodniu spółka podpisała umowę na 60-kilometrowy odcinek (woj. dolnośląskie) łączący Żarów ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej.

Ponad 100 km nowych torów

Program inwestycji kolejowych CPK w woj. dolnośląskim to budowa ok. 119 km nowych linii kolejowych i modernizacja ok. 126 km istniejących. Program kolejowy CPK #KolejNaPolske zakłada budowę na terenie kraju łącznie ok. 1800 km nowych linii do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 szprych. Szczegóły na stronie: www.kolejnapolske.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki