Jeszcze niedawno w Polsce raczej likwidowano połączenia kolejowe, a po 1989 r. wybudowano w sumie tylko kilkadziesiąt kilometrów nowych torów. M.in. dzięki inwestycjom CPK ma się to zmienić.
Nowe linie i duże prędkości
Pani Halina z Wrocławia (57 l.) choruje na rzadką chorobę i od lat leczy się w Warszawie.
– Teraz podróż pociągiem z Wrocławia do szpitala to droga przez mękę. Jadę ponad 4 godziny, a niekiedy 5 godzin. Do tego trzeba mieć zdrowie. Własnego auta nie mam, a nie chcę za każdym razem angażować syna – mówi poirytowana wrocławianka. – Ta szybka kolej będzie dla mnie zbawieniem – dodaje.
Nowe linie będą budowane w standardzie kolei dużych prędkości. Oznacza to, że w pierwszym etapie na trasie Wrocław – Sieradz – Łódź pociągi pojadą 250 km/h, a ich maksymalna prędkość wyniesie aż 350 km/h!
Kolejna szprycha CPK
To już kolejna tzw. szprycha CPK w Polsce, dla której rozpoczęły się prace przygotowawcze. W całym kraju jest to już osiem kolejowych linii o łącznej długości ok. 1000 km.
W przypadku szprychy nr 9 biegnącej przez województwa: mazowieckie, łódzkie i dolnośląskie, i biorąc pod uwagę dwie umowy zawarte wcześniej, przygotowania trwają już łącznie na ok. 400km: z Warszawy przez Łódź i Wrocław do granicy z Czechami.

i
– Aż trudno w to uwierzyć, ale między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma obecnie bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej. To właśnie z tego powodu czasy przejazdu są dla pasażerów nieatrakcyjne i frustrujące. Szansą na poprawę tej sytuacji są inwestycje przygotowywane konsekwentnie przez CPK – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała (l. 39), pełnomocnik rządu ds. CPK.
Nowa szprycha pozwoli dwa razy szybciej dojechać z Wrocławia do Warszawy - w 1 godz. 55 min, a ze stolicy Dolnego Śląska do Łodzi już w 1 godz. 10 min.
Odcinek Wrocław – Łódź jest przedłużeniem 140-kilometrowej linii dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi. Te dwie linie stanowią – wraz z odnogą do Poznania – tzw. igrek, najważniejszy element systemu.
W ubiegłym tygodniu spółka podpisała umowę na 60-kilometrowy odcinek (woj. dolnośląskie) łączący Żarów ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej.
Ponad 100 km nowych torów
Program inwestycji kolejowych CPK w woj. dolnośląskim to budowa ok. 119 km nowych linii kolejowych i modernizacja ok. 126 km istniejących. Program kolejowy CPK #KolejNaPolske zakłada budowę na terenie kraju łącznie ok. 1800 km nowych linii do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 szprych. Szczegóły na stronie: www.kolejnapolske.pl.