Polecany artykuł:
Chodzi o zakup biletu bez gwarancji, że będziemy mieli miejsce siedzące, czyli tak zwaną "miejscówkę". Według nowego regulaminu tuż przed podróżą może nam się nie udać kupić biletu na pociąg i to w żaden sposób: ani w kasach biletowych, ani w internecie, ani w biletomatach. W sytuacji kiedy wszystkie miejscówki na dany przejazd zostały wykupione już wcześniej, a przewoźnik uzna, że podróżujących na stojąco jest zbyt dużo i pociąg może odjechać przepełniony, może wstrzymać sprzedaż biletów.
Informuje o tym zapis w regulaminie: "Sprzedaż takich biletów w kasie biletowej, biletomacie, serwisie e-IC, systemie SkyCash, aplikacji IC Navigator oraz w Bilkom2, może być wstrzymana, o czym PKP Intercity każdorazowo informuje na stronie internetowej".
>> Wrocławskie lotnisko siódme w Europie w najnowszym rankingu
Kto podejmuje decyzję o wstrzymaniu sprzedaży biletów na pociąg?
Jak tłumaczą w PKP Intercity, decyzja będzie podejmowana indywidualnie dla każdego pociągu przez uprawnionych pracowników PKP, zależnie od sytuacji w pociągu.
Dla pasażerów oznacza to tyle, że o tym czy w ostatniej chwili przed odjazdem uda się im jeszcze kupić bilet na pociąg zdecuduje to jak wiele osób zdecydowało się nim podróżować. Nie przekreśla to możliwości kupna biletu bez opcji skorzystania z miejsca siedzącego, tylko zmniejsza na nią szanse.
Co jeśli nie uda nam się kupić biletu na pociąg, bo ich sprzedaż została wstrzymana?
Wtedy pasażerom mają być proponowane połączenia alternatywne. Dla najbardziej zdesperowanych przygotowano też rozwiązanie "awaryjne". Jeśli nie uda się kupić biletu w kasie, można poprosić sprzedawcę o specjalne potwierdzenie, że sprzedaż została wstrzymana. Z dokumentem należy udać się do konduktora, który może sprzedać bilet bez gwarancji miejsca do siedzenia. Pasażer nie będzie obciążony w tym przypadku opłatą pokładową.
Przewoźnik podkreśla, że wprowadzone rozwiązanie ma charakter pilotażowy i będzie stosowane w wyjątkowych sytuacjach.
PKP Intercity zachęca również do zakupu biletów z wyprzedzeniem. Wówczas pasażerowie mają większe szanse na miejsce siedzące w pociągu, a także możliwość zakupu biletu w bardziej atrakcyjnej cenie.