Wojewoda kłamie! Ostra reakcja prezesa MPK na słowa Jarosława Obremskiego

i

Autor: MPK Wrocław/DUW Wojewoda kłamie! Ostra reakcja prezesa MPK na słowa Jarosława Obremskiego

Kto płaci za tramwaje i autobusy?

Wojewoda kłamie! Ostra reakcja prezesa MPK na słowa Jarosława Obremskiego

2022-11-04 10:13

Kto płaci za tramwaje i autobusy we Wrocławiu? Jarosław Obremski na antenie Radia Wrocław powiedział, że są to inwestycje „bezpośrednio płacone z budżetu państwa”. Reakcja MPK Wrocław była ostra. - Wojewoda kłamie! - grzmi prezes Krzysztof Balawejder i przedstawia swoje wyliczenia.

Jarosław Obremski kontra MPK Wrocław

W czwartek, 3 listopada, wojewoda dolnośląski Jarosław Obremski był gościem Radia Wrocław. Skrytykował on rządy Jacka Sutryka, prezydenta Wrocławia, zarzucając mu m.in. brak strategii dla miasta, choćby dotyczącej inwestycji. - Mam wrażenie, że większość tych inwestycji, to są inwestycje, które są już bezpośrednio też płacone z budżetu państwa, jak Pomorska, nowe tramwaje, nowe autobusy, wspomaganie linii tramwajowych – powiedział Obremski. Komunikacji dostało się również w innym miejscu. - Ale podsumowując, mamy największe korki w Polsce i najwolniejsze MPK, więc to jest jakieś wyzwanie.

Na reakcję nie trzeba było długo czekać. Tego samego dnia MPK Wrocław zwołało konferencję prasową, podkreślając, że „po przyjrzeniu się zakupom MPK i poniesionym wydatkom, nie ma wątpliwości, że budżet państwa zapłacił za nie… 0 zł (słownie: zero złotych). Zdecydowana większość pieniędzy pochodzi od wrocławskich podatników, choć niebagatelna kwota wpłynęła również z funduszy Unii Europejskiej”.

- Na konkretnych liczbach pokazujemy dziś, że pan wojewoda oszczędnie gospodaruje prawdą. Kłamstwo pierwsze – tramwaje są finansowane z państwowych pieniędzy. Nieprawda. To są pieniądze nasze – wrocławian, a nie z budżetu państwa czy wojewody – powiedział Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław. – Wojewoda kłamie też mówiąc, że jesteśmy najwolniejszym MPK w kraju. Są przewoźnicy wolniejsi od nas. A my systematycznie się poprawiamy. Inwestujemy w infrastrukturę. Efekty toryrewolucji są widoczne. Musimy jednak nadrobić zaległości z czasów, kiedy pan wojewoda był wiceprezydentem Wrocławia – dodał.

Jak przyznał wrocławski przewoźnik, jedyne pieniądze, które można powiązać z władzą centralną, to 32 mln złotych na zakup elektrycznych autobusów pochodzące z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nie są to jednak pieniądze pochodzące z budżetu państwa. Z kolei aż 836 mln zł to środki wrocławian, w imieniu których pozyskało je MPK. 176 mln zł miejski przewoźnik zdobył z unijnych funduszy.

Według danych MPK, w ostatnim czasie Wrocław wydał ponad miliard złotych na kupno 183 autobusów oraz na zakup i gruntowną modernizację 152 tramwajów

  • 148 nowych autobusów Mercedes-Benz Citaro2
  • 40 nowych tramwajów Moderus Beta
  • 46 nowych Moderusów Gamma
  • 24 nowe Pesy Twist
  • 25 tramwajów Protram 205 WrAs (modernizacja)
  • 17 tramwajów Škoda 16T (modernizacja)

Co na to wojewoda?

Wojewoda w portalu gazetawroclawska.pl stwierdził, że Wrocław dostawał pieniądze wprost od rządu. - Pieniądze - bezpośrednio z rządu, z Polskiego Ładu, z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska - to są właśnie środki z rządu. Także preferowane kredyty mają komponent zarządczy rządu i chęci pomocy największym miastom w Polsce w tym Wrocławiowi. I tutaj sprawa nie podlega dyskusji. Np. na tabor wrocławski z NFOŚ poszło 45 milionów złotych – powiedział Obremski, dodając, że również fundusze europejskie to zasługa… rządu, bowiem mogły trafić do innego regionu.

Sonda
Kto ma rację w tej sprawie? Prezes MPK czy wojewoda?
MPK Wrocław publikuje wstrząsające nagranie. Kobieta została potrącona przez tramwaj!
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE