120-letni tramwaj wkrótce wróci na wrocławskie tory. Jedyny taki w Polsce [ZDJĘCIA, WIDEO]

2021-02-20 9:29

Jeszcze w tym roku na tory we Wrocławiu wyjedzie 120-letni tramwaj Maximum. W jego odnowionym wnętrzu znajdą się jesionowo-mahoniowe siedzenia, mosiężne kinkiety i drewniana boazeria. To jedyny taki zachowany tramwaj w Polsce i jeden z nielicznych na świecie.

We Wrocławiu rozpoczyna się ostatni etap renowacji zabytkowego tramwaju Maximum. Pojazd został wyprodukowany w 1901 roku i jest jedynym tego typu zachowanym tramwajem w Polsce i jednym z nielicznych na świecie. Jego remont jest finansowy przez gminę Wrocław, do której należy zabytkowy pojazd.

- Tramwaj został znaleziony na działkach w postaci wraku, samego tylko nadwozia - mówi Krzysztof Kołodziejczyk z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. - Następnie został przywieziony do Wrocławia i odremontowany, a w zasadzie w dużym stopniu odbudowany. W tym momencie jest on już sprawny technicznie i może jeździć po torach.

120-letni tramwaj odzyskuje dawny blask.

Pierwszy etap prac renowacyjnych obejmował remont nadwozia. W dalszej kolejności odtworzono podwozie i instalację elektryczną. Pod koniec grudnia natomiast zakończył się remont wnętrza 120-letniego wagonu. W tramwaju pojawiły się drewniane siedzenia, podłoga, boazeria i podsufitka - wszystko wykonane w jesionie i mahoniu. Na słupkach międzyokiennych zamontowano 6 mosiężnych kinkietów, a na środku sufitu każdego z pomostu przyczepiono mosiężne lampy. Zamontowano też galanterię mosiężną oraz odtworzono mechanizm przesuwania drzwi wewnętrznych wraz z klamkami i zatrzaskami.

Wszystkie prace konserwatorskie wykonywane są w oparciu o archiwalną dokumentację zdjęciową. Do wykonania pozostało jeszcze lakierowanie i ostatnie prace wykończeniowe.

- Tramwaj Maximum pochodzi z 1901 roku i służył do obsługi tzw. linii boreckiej, która prowadziła na Borek - wyjaśnia Krzysztof Kołodziejczyk. - Była to linia bardzo popularna, w związku z tym potrzeba było tam większych wagonów i właśnie ten wagon jest dłuższy niż normalne ówczesne wagony, które miały ok. 8 metrów - ten ma metrów 10, dzięki temu mógł zabrać więcej osób.

Przed wojną po wrocławskich ulicach jeździło 50 tramwajów Maximum. Jeden z nich już wkrótce powróci na tory i jeszcze w tym roku powinniśmy zobaczyć go na ulicach Wrocławia.

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE