Autostrada A4 od Wrocławia do Krzyżowej jest najstarszym odcinkiem autostradowym w Polsce - została wybudowana jeszcze w latach 30. XX wieku. Niestety, 105-kilometrowy odcinek nie spełnia wszystkich warunków technicznych przewidzianych dla autostrad - nie posiada m.in. pasa awaryjnego i brakuje na nim Miejsc Obsługi Podróżnych. Brak pasa awaryjnego jest szczególnie widoczny w czasie wypadków lub awarii. W takiej sytuacji na drodze, którą przejeżdża nawet 100 tys. pojazdów na dobę, momentalnie tworzą się wielokilometrowe korki.
Jest szansa, że sytuacja ta ulegnie wkrótce zmianie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła dwa przetargi na rozbudowę autostrady A4 od Krzyżowej do Wrocławia oraz budowę drogi ekspresowej S5 od Sobótki do Bolkowa.
Pierwszy przetarg dotyczy rozbudowy 36-kilometrowego odcinka autostrady A4 od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe o długości ok. 36 km. Autostrada na tym odcinku ma zostać rozbudowana w istniejącym śladzie.
Drugi przetarg obejmuje jednocześnie rozbudowę 80-kilometrowego odcinka autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów oraz budowę 50-kilometrowej drogi ekspresowej S5 pomiędzy Bolkowem a Sobótką. W postępowaniu tym zostaną przeanalizowane 3 warianty:
- Rozbudowa w istniejącym śladzie autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód. Budowa drogi ekspresowej S5, która połączy się z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.
- Rozbudowa w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów oraz budowa autostrady A4 w nowym korytarzu na odcinku od węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów. Budowa drogi ekspresowej S5, która połączy się z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.
- Rozbudowa w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów oraz budowa autostrady A4 w nowym korytarzu na odcinku od węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów. Budowa drogi ekspresowej S5, która połączy się z projektowaną autostradą A4 w węźle Mirosławice oraz z S3 w węźle Bolków.
Po rozbudowie autostrada A4 będzie wyposażona w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym. Przebudowane zostaną też węzły i obiekty inżynierskie. Nowe odcinki dróg mają być zaprojektowane w taki sposób, aby przebiegały możliwie jak najdalej od zabudowań, z zachowaniem dróg poprzecznych łączących miejscowości.
Realizacja inwestycji planowana jest w systemie Projektuj i buduj w latach 2026-2029/2030.