Dolny Śląsk: Rozpoczęło się drążenie tunelu przecinającego Góry Wałbrzyskie [ZDJĘCIA]

2020-12-07 12:19

Na Dolnym Śląsku trwa budowa drogi ekspresowej S3 łączącej Bolków z Kamienną Górą. W ramach inwestycji zostaną wybudowane dwa tunele drogowe. Na placu budowy jest już pierwsza wiertnica tunelowa „Jumbo Drill”. Docelowo pojawią się takie cztery. Zakończenie prac przy budowie tuneli planowane jest w 2023 roku.

Na odcinku pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe: jeden - o długości ok. 2,3 km - pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz drugi - o długości ok. 320 m - niedaleko miejscowości Gostków.  Pierwszy z tuneli będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale.

Jak informuje GDDKiA, na całej trasie wykonane zostały już prace rozbiórkowe oraz wycinka drzew i krzewów. Obecnie trwa humusowanie, budowa dróg technologicznych, wykopy na całej powierzchni przyszłych dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych Jaczków oraz tunelu w pobliżu Gostkowa. Ponadto trwają roboty ziemne przy portalach tuneli oraz zabezpieczanie skarp.

Na plac budowy dotarła już pierwsza wiertnica tunelowa, czyli Jumbo Drill. Łącznie do budowy tunelu, przecinającego Góry Wałbrzyskie, wykorzystane zostaną cztery takie maszyny - po dwie na każdą nawę tunelu, w tym po jednej na każdy portal.

Dłuższy z tuneli zostanie wykonany tradycyjną metodą górniczą, z zastosowaniem urabiania mechanicznego oraz urabiania materiałami wybuchowymi. Drążenie tunelu będzie odbywało się za pomocą koparki z młotem hydraulicznym lub frezem lub za pomocą ładunków wybuchowych. W pierwszy kwartale 2021 r. planowane jest uruchomienie drążenia tunelu na portalu północnym. Drążenie rozpocznie się po wykonaniu ok. 100 m tunelu od strony południowej. Przebicie przodków nastąpi po ok. 1000 m.

Trasa Bolków - Lubawka w budowie

320-metrowy tunel w pobliżu Gostkowa zostanie zbudowany metodą górniczą w technologii Cut & Cover, czyli tzw. otwartego wykopu. Pierwszym etapem robót będzie wykonanie wykopu oraz usunięcie gruntu i skały do poziomu fundamentów tunelu. Następnie wykonana zostanie żelbetowa konstrukcja tunelu o długości 320 m, która w kolejnym etapie zostanie zasypana gruntem o grubości do 12 m.

Prace przy budowie tuneli mają zakończyć się w 2023 roku.