Swój projekt nazwali "Dwoma stronami magii ulicy". Razem z jednostkami samorządu lokalnego chcą postawić diagnozę społeczną, która odpowie na pytania o potrzeby dzieci i młodzieży. Ma ona zostać opracowana w formie mapy zagrożeń oraz katalogu pozytywnego potencjału Dzieci Ulicy Kłodzka.
Jak to robią? Za pomocą tzw. pedagogiki ulicy. Metoda ta polega na pracy poza instytucjami, w naturalnym środowisku badanych. Dlatego też streetworkerzy chcą uczestniczyć w ich życiu, aby zarówno móc reagować na zagrożenia, jak i inicjować pozytywne zmiany wśród społeczności lokalnej.
A będą to robić, pomagając im odkrywać pasje i motywując do rozwoju i tworzenia. Dlaczego w ogóle się za to zabierają? Bo, jak mówią, dzieci ulicy też mogą być kreatorami pozytywnych zmian. Także w Kłodzku.
Chcą walczyć ze stereotypami
Autorzy projektu zamierzają zaktywizować młodych ludzi, którzy często są zagrożeni wykluczeniem społecznym lub też marginalizowani ze względu na stereotypy. Poprzez swoje działania zamierzają przełamywać te stereotypy, a samą młodzież zainspirować do zmian.
- Streetworking jest inspiracją do zmiany, do tworzenia i odkrywania siebie, jest rozbudzaniem pozytywnych zasobów, które poprzez rozwój mogą zmieniać i zmieniają na lepsze. Dziecko czy nastolatek są dla Cognitia Streetworking Group Kłodzko podmiotem i partnerem zawsze wymagającym szacunku, a nie obiektem oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych – tłumaczy psycholog dr Andrzej Chmiel, opiekun naukowy projektu.
- Ważne jednak, by nie oczekiwać od projektu działań interwencyjnych w stylu "tak nie rób, rób tak bo powinieneś…", tym zajmują się odpowiednie służby i tradycyjni pedagodzy, i niech to robią nadal. Rolą streetworkera jest akceptować, stworzyć sytuację zaufania i zainspirować młode osoby do wyboru jasnej i barwnej strony ulicy, do tego by chciało się chcieć i twórczo być razem, być z Cognitią ufając w swoje możliwości i wykorzystując swoje umiejętności poprzez rozwój zasobów i pasji, które tkwią w Dzieciach Ulicy – dodaje.
Kto za tym stoi?
Projekt będzie realizowany we współpracy z lokalnymi środowiskami twórczymi, m.in. Stowarzyszeniem "Silnia" i służbami Kłodzka. Jego koordynatorką jest Joanna Pińczuk, studentka Edukacji Wczesnoszkolnej i Wychowania Przedszkolnego z Opieką nad Dzieckiem w Dolnośląskiej Szkole Wyższej.