Dolny Śląsk jest jednym z pierwszych regionów, który zdecydował się na zakup pociągów hybrydowych. Koleje Dolnośląskie zamówiły łącznie 6 trójczłonowych Impulsów2 produkowanych w nowosądeckim Newagu. Każdy z nich będzie mógł zabrać na pokład co najmniej 315 pasażerów. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny internet, a ich prędkość maksymalna wyniesie 160 km/godz. w trakcji eklektycznej oraz 120 km/godz. przy napędzie spalinowym. Wartość zamówienia wynosi prawie 170 mln zł.
Impuls2 to pierwszy polski pojazd szynowy o napędzie elektryczno-spalinowym. Umożliwia płynne poruszanie się po odcinkach zelektryfikowanych oraz pozbawionych trakcji elektrycznej przy jednoczesnym ograniczeniu emisji. Pierwszy z zamówionych pociągów przechodzi uzupełniające badania homologacyjne na Torze Doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, nieopodal Wrocławia.
- Bezpieczeństwo pasażerów to jeden z naszych priorytetów. Przywiązujemy dużą wagę do tego typu testów, które są niezbędne przed dopuszczeniem nowych jednostek do ruchu - mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich. - Jeszcze w sierpniu, pierwsze dwa z sześciu zamówionych w Newagu składów hybrydowych pojawią się już na stałe na Dolnym Śląsku i będą do naszej, ale co najważniejsze, pasażerów dyspozycji.
Pierwszy z hybrydowych Impulsów2 ma trafić na tory już w sierpniu. Początkowo będzie obsługiwał relację Trzebnica – Wrocław Główny, jednak po zakończeniu prac torowych na rewitalizowanej linii do Świdnicy jego trasa zostanie wydłużona. Wszystkie zamówione pojazdy zostaną dostarczone na Dolny Śląsk w pierwszym półroczu 2022 roku.
- Chcemy, żeby hybrydy obsługiwały planowaną przez nas linię z Trzebnicy do Świdnicy przez Wrocław i Sobótkę - zapowiada Bartłomiej Rodak. - Na tej trasie będą mogły w pełni wykorzystać swój potencjał, ponieważ jedynie na odcinku w granicach Wrocławia trasa jest zelektryfikowana. Czekamy na zakończenie prac torowych, które planowane jest na grudzień 2021 roku.