Przebieg nowej linii planowany jest z ul. Mickiewicza poprzez nowe mosty Bolesława Chrobrego (od razu będą budowane z torowiskiem, przetarg został już ogłoszony) i dalej ulicą Swojczycką. Za skrzyżowaniem Swojczyckiej z Mydlaną torowisko ma przechodzić z północnej strony drogi na południową. Pasażerowie mają mieć dzięki temu lepszy dostęp do przystanku.
Torowisko będzie jednocześnie buspasem i będzie miało ponad 2,1 km długości.
Gdzie powstaną nowe przystanki?
Pętla na Sępolnie zostanie przebudowana. Przystanek ma zostać w takim miejscu, by mógł obsługiwać pasażerów z tej pętli i tramwajów kursujących na Swojczyce oraz autobusów.
Trzy kolejne przystanki mają powstać przed skrzyżowaniem z ul. Mydlaną, przy stacji paliw Orlen i przed skrzyżowaniem z ul. Magellana.
Urzędnicy oceniają też, że dojazdy ułatwi nowa linia kolejowa. Pasażerowie wysiadający z pociągów na stacji Wrocław Swojczyce mają mieć do nowego przystanku przy ul. Magellana niespełna 300 m.
>>> OBEJRZYJ atrakcje, które pojawią się we wrocławskim aquaparku [ZDJĘCIA]
Zmiany na drogach
Inwestycja oznacza również zmiany dla kierowców i pieszych. Obejmą one skrzyżowanie Mickiewicza/Monte Cassino. Istniejący wjazd w ulicę Marco Polo zastąpi nowy łącznik będący przedłużeniem ulicy Mydlanej w kierunku Marco Polo.
Skrzyżowanie Swojczyckiej z Mydlaną ma zostać za to wyposażone w sygnalizację świetlną, która m.in. umożliwi przejazd tramwajów na południową stronę ulicy. Druga sygnalizacja świetlna ma obsługiwać skrzyżowanie Swojczyckiej z Magellana.
>>> Nowy sposób płatności za bilety MPK we Wrocławiu. Zamiast karty płatniczej wystarczy ci telefon
Nie wytną dużo drzew
Urzędnicy oceniają też, że planowany układ nowej trasy pozwoli zachować też większość rosnących w okolicy drzew.
- Prezentowany wariant jest najkorzystniejszy dla mieszkańców. Dzięki usytuowaniu przystanków, jak i torowiska. Odpowiednia technologia zapewni możliwość poruszania się po torowisku autobusom. Dodatkowo przebudowane zostaną skrzyżowania w tamtym rejonie, z uwzględnieniem potrzeb pieszych, rowerzystów i komunikacji zbiorowej - ocenia Mariusz Konecki z Wrocławskich Inwestycji.
Inwestycja w liczbach
- Około 2140 metrów nowego dwukierunkowego torowiska (razem z modernizacją pętli Sępolno i budową nowej pętli Swojczyce), które będzie jednocześnie wydzieloną jezdnią autobusową (buspasem)
- Przebudowa pętli Sępolno, z „odwróceniem” kierunku jazdy na pętli – aby umożliwić łączenie przystanków autobusowych i tramwajowych.
- W ramach budowy nowej linii tramwajowej zostanie kompleksowo wyremontowana ulica Swojczycka na odcinku 1620 metrów (jezdnia o szerokości 6,5-7,5 m z lokalnymi poszerzeniami w obrębie skrzyżowań -wydzielone pasy do skrętów)
- 5 nowych przystanków tramwajowo - autobusowe + 2 pętle
- 28 nowych przejść dla pieszych
- Nowe ścieżki rowerowe, chodniki dla pieszych
- Dwa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
- Odległość z przystanku tramwajowego do przystanku PKP – 286 m