Magistrala E 30 łączy zachodnią i wschodnią Polskę. Przebiega przez południową część kraju od Zgorzelca do Przemyśla. Łączy m.in. Kraków, Okręg Górnośląski i Wrocław. Jak informuje PKP PLK, jeszcze w tym roku możliwe będzie przejechanie jej w całości przy użyciu jednej trakcji elektrycznej.
>>> Skwer Pawła Adamowicza we Wrocławiu. Znamy już lokalizację!
Do tej pory było to niemożliwe, bowiem odcinek między Zgorzelcem a Węglińcem stanowiła ostatni niezelektryfikowany fragment magistrali, a to oznaczało, że mogły po nim jeździć tylko pociągi spalinowe. Obecnie większość taboru Kolei Dolnośląskich stanowią elektryczne szynobusy. Pasażerowie mogli podróżować nimi wyłącznie do Węglińca, gdzie następowała zmiana lokomotyw.
Prace na elektryfikacją linii idą pełną parą. Od 11 marca wywieszana jest już sieć trakcyjna na torem nr 1. Prace te potrwają do 23 kwietnia i następnie będą prowadzone roboty w torze nr 2. Dodatkowo, w Pieńsku i Zgorzelcu powstaną dwie nowe podstacje trakcyjne, które zapewnią zasilanie dla modernizowanego odcinka.
Inwestycja ma zostać zrealizowana do końca tego roku. Całkowita wartość projektu „Elektryfikacji linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec” wynosi 70 mln zł.