Na Dolnym Śląsku trwa budowa najdłuższego w Polsce pozamiejskiego tunelu drążonego w skale. Tunel powstaje w ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S3 łączącej Bolków z Kamienną Górą. Robotnicy wydrążyli już ponad 200 m nawy wschodniej i prawie 170 m nawy zachodniej w portalu południowym. To blisko 10 proc. całkowitej długości tunelu, który będzie liczył 2300 m.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawca prowadzi również prace przy portalu północnym tunelu. Realizowany jest wykop tzw. Open Cut. W miarę schodzenia w dół ściana portalowa czołowa i ściana boczna zabezpieczane są sukcesywnie za pomocą torkretu, siatek i kotew. Rozpoczęcie drążenia tunelu w portalu północnym ma się rozpocząć w najbliższych tygodniach.
Dwunawowy tunel - zlokalizowany pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice - będzie miał oddzielne pasy ruchu w przeciwnych kierunkach. W każdej nawie znajdzie się betonowa jezdnia o dwóch pasach ruchu (2 x 3,5 m) i pasie awaryjnym (2,5 m). Wybudowany zostanie też chodnik dla obsługi i ewakuacji po obu stronach jezdni. Planuje się, że pierwsi kierowcy pojadą nowym tunelem w drugiej połowie 2023 roku.
Droga ekspresowa S3, powstająca między Bolkowem a Kamienną Górą, będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Na odcinku o długości 16,1 km zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt, 39 przepustów. Powstaną także dwa tunele. Dłuższy o długości 2300 m i krótszy o długości 320 m.