Neon na budynku Kameleona we Wrocławiu

i

Autor: Andrzej Zwoliński Neon na budynku Kameleona we Wrocławiu

Tworzą neon, który ma oddać ducha Wrocławia i promować miasto

2016-06-12 12:39

Ponad 1600 zgłoszeń z hasłami. Za nami pierwszy etap konkursu „Kolej na neon”, w wyniku którego ma powstać świetlna wizytówka miasta.

W trzy tygodnie ponad 1600 zgłoszeń uczestników, a wśród nich hasła nawiązujące do historii Wrocławia, krasnali oraz przeróżne gry słowne. Za nami pierwszy etap konkursu „Kolej na neon”, w wyniku którego ma powstać świetlna wizytówka miasta. Póki co, wiemy jak będzie brzmiał neon: „Wrocław. Sto mostów – milion uśmiechów”, teraz czas na wymyślenie go od strony graficznej.

Zdaniem jury, w którego skład weszli przedstawiciele Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Fundacji Neon Side, lokalnej prasy oraz deweloperów, hasło kojarzy się z historią, opartą na przenikaniu się miasta i płynących przez nie rzek, jak również budzi pozytywne skojarzenia - Wrocław jako miejsce otwarte i pełne przyjaznych ludzi. W trakcie obrad wyróżniono również hasła: „Jasne, ze Wrocław” oraz „Dobrze, że jesteś we Wrocławiu”, które zajęły odpowiednio II i III miejsca.

Zwycięski projekt rozświeci ulicę, a autor zgarnie nagrodę

Teraz zadanie polega na opracowaniu projektu graficznego przyszłego neonu. Kreacje mogą zawierać znaki graficzne oraz animacje. Propozycje można przesyłać do 19 czerwca. Zgłoszenia powinny zawierać wydrukowane plansze projektu oraz płytę CD z plikami graficznymi w formacie jpg. Wszystkie szczegóły znajdują się na stronie internetowej organizatora www.lokum-deweloper.pl. Na zwycięzcę, podobnie jak w pierwszym etapie, czeka nagroda pieniężna w wysokości  3000 zł.

Po zakończonym II etapie konkursu wybrane, finałowe kreacje zostaną zaprezentowane w galerii Neon Side przy ulicy Ruskiej we Wrocławiu. Organizatorzy planują również umieszczenie zwycięskiego projektu na budynku inwestycji Lokum Victoria, zlokalizowanej przy ulicy Tęczowej.

Neon od pół wieku wita we Wrocławiu

W latach 60’ i 70’ XX wieku ulice miasta były każdego wieczora rozświetlane setkami neonów, reklamujących m.in. kina, sklepy, cukiernie, zakłady fryzjerskie i kwiaciarnie. Przykładem może być zrekonstruowany neonowy napis Kameleon, na domu handlowym. Wiele konstrukcji było wręcz dziełami sztuki.

Nie wszystkie neony pełniły funkcję reklam. Najbardziej znany neon „Dobry wieczór we Wrocławiu” już od ponad 50 lat wita podróżnych przed Dworcem Głównym PKP. Reklamy świetlne można oglądać w podwórzu przy ulicy Ruskiej 46, między innymi dzięki fundacji Neon Side, która zajmuje się renowacją i ekspozycją zabytkowych neonów.

Zobacz także: Kino pod chmurką na Wyspie Słodowej [LISTA FILMÓW, GALERIA, AUDIO]