Miasto szuka firmy, która opracuje projekt przebudowy mostu Osobowickiego. Oferty w przetargu przyjmowane są do 23 grudnia. Zwycięska firma będzie miała rok na sporządzenie dokumentacji projektowej, będzie też pełniła nadzór autorski nad jego przebudową. To kolejny już przetarg w tej sprawie - pierwszy, ogłoszony na początku października, został nierozstrzygnięty.
Przebudowa mostu obejmie torowisko i jezdnię, chodniki oraz elementy konstrukcyjne. Najważniejszą informacją dla kierowców jest fakt, że jezdnia na moście zostanie zwężona. W kierunku do centrum wydzielone zostaną osobne pasy ruchu dla komunikacji miejskiej i samochodów. Samochody będą poruszały się po pasie o szerokości 3 metrów, a na wydzielone torowisko zostaną wpuszczone autobusy. W kierunku z centrum powstanie wspólny pas o szerokości 3 metrów, po którym będą poruszały się samochody, autobusy i tramwaje.
Zawężenie jezdni pozwoli wybudować dwukierunkową drogę rowerową po wschodniej stronie mostu. Po obu stronach mostu wyremontowane zostaną chodniki. Powiększona też zostanie przestrzeń dla pieszych i rowerów przy skrzyżowaniu z ul. Osobowicką i Na Polance. Wykonawca będzie też musiał zaprojektować nawrotkę dla samochodów na ul. Bałtyckiej (z kierunku od mostu), umożliwiającą jazdę w ul. Osobowicką.
Most Osobowicki został wpisany do rejestru zabytków. Wykonawca nie tylko będzie zobowiązany do zachowania kompozycji przestrzennej mostu wraz ze wszystkimi zachowanymi oryginalnymi elementami i detalami architektonicznych, ale także do odbudowania znajdujących się pierwotnie na moście zadaszonych wieżyczek na tarasach widokowych. Przywrócone mają też zostać historyczne żeliwne słupy latarni oraz ozdobne metalowe słupy tramwajowe.
Przebudowa mostu Osobowickiego ma się zakończyć do końca 2024 roku.