Droga ekspresowa S8 Wrocław - Kłodzko
GDDKiA we Wrocławiu ogłosiła przetarg na 17-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8 pomiędzy Łagiewnikami a Ząbkowicami Śląskimi. - Odcinek został podzielony na dwa zadania: Łagiewniki – Niemcza oraz Niemcza – Ząbkowice Śląskie – informuje Dyrekcja. Firma, który zdobędzie kontrakt, będzie miała ok. 4 lat na oddanie trasy do użytku. Jeśli więc nie będzie problemów z postępowaniem przetargowym, ten niezwykle ważny odcinek drogi powinien być gotowy w 2028 roku.
17-kilometrowy fragment trasy wchodzi w skład większej inwestycji, jaką jest nowa trasa ekspresowa S8 z Wrocławia do Kłodzka, a docelowo do granicy z Czechami. Jest kluczowym odcinkiem trasa Wrocław – Bardo, która została podzielona na sześć krótszych etapów. - 14 grudnia 2023 roku podpisaliśmy umowy na realizację pierwszych trzech zadań na odcinku od Kobierzyc do Łagiewnik. 22 grudnia br. otworzyliśmy oferty w przetargu na projekt i budowę ok. 14-kilometrowego odcinka od Ząbkowic Śląskich do Barda, a następnie ogłosiliśmy przetarg dla odcinka pomiędzy Łagiewnikami i Ząbkowicami Śląskimi – informuje GDDKiA.
Tymczasem odcinek Bardo – Kłodzko jest w trakcie prac przygotowawczych, których efekt końcowy będzie zależał od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku.
Cała inwestycja z Wrocław do Kłodzka ma być gotowa maksymalnie do roku 2033. W planach, na razie dość enigmatycznych, jest również realizacja dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
Tak będzie przebiegać S8 Wrocław – Kłodzko
Docelowo droga ekspresowa S8 zostanie zrealizowana na 87-kilometrowym odcinku drogi od Wrocławia do Kłodzka. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka drogi AOW/S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału.
Wrocław (Magnice) – Łagiewniki
Prawie 33-kilometrowy odcinek został podzielony na trzy odcinki realizacyjne:
Od węzła Kobierzyce Północ do węzła Kobierzyce Południe, o długości ok. 7,5 km, trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gminy Kobierzyce. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Kobierzyce Północ – połączenie z DK8 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8 oraz Kobierzyce Południe – połączenie z drogą wojewódzką nr 346. Pomiędzy węzłami, po obu stronach trasy, zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: estakada pełniąca również funkcję przejścia dla zwierząt, dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, wiadukt w ciągu drogi ekspresowej pełniący również funkcję przejść dla zwierząt, cztery przepusty w tym trzy pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
Od węzła Kobierzyce Południe do węzła Jordanów Śląski, o długości ok. 13,8 km, trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin: Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Zaplanowano budowę węzła drogowego Jordanów Śląski - połączenie z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi DP2075D i DP1989D. Ponadto na odcinku wybudowanych zostanie: pięć mostów pełniących również funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej (w tym jeden pełniący również funkcję przejść dla zwierząt) oraz trzy przepusty pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
Od węzła Jordanów Śląski do węzła Łagiewniki Zachód, o długości ok. 11,2 km, trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Łagiewniki Północ - połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39 oraz Łagiewniki Zachód - połączenie z drogą wojewódzką nr 384. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz sześć przepustów pełniących również funkcję przejść dla zwierząt.
Od węzła Łagiewniki Zachód do węzła Niemcza, o długości ok. 9,3 km, trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Łagiewniki, Niemcza. Droga ekspresowa S8 poprowadzona zostanie po zachodniej stronie DK8 i tylko w niewielkim stopniu będzie wykorzystywać jej przebieg (przeważnie w miejscach, w których będzie ją przecinać). W ramach zadania wybudowane będzie 25 obiektów inżynierskich (sześć obiektów nad ciągiem głównym, osiem obiektów w ciągu trasy głównej, 11 przepustów).
Od węzła Niemcza do węzła Ząbkowice Śląskie Północ, o długości ok. 7,9 km, trasa będzie przebiegać przez tereny gmina Niemcza i Ząbkowice Śląskie i zostanie poprowadzona po zachodniej stronie DK8, a w niewielkim stopniu będzie wykorzystywać jej przebieg (przeważnie w miejscach, w których będzie ją przecinać). Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Niemcza na skrzyżowaniu z obecną DK8 oraz Ząbkowice Śląskie Północ na połączeniu z obecną DK8 i drogą powiatową nr 3165D. W ramach zadania wybudowane będzie 19 obiektów inżynierskich (cztery obiekty nad ciągiem głównym, sześć obiektów w ciągu trasy głównej, dziewięć przepustów).
Od węzła Ząbkowice Śląskie Północ do węzła Bardo, o długości ok. 14 km, trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. S8 będzie wykorzystywać przebieg DK8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią. W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo na połączeniu z obecną DK8. Ponadto wybudowanych zostanie dziewięć mostów (w tym siedem pełniących również funkcję przejść dla zwierząt), osiem wiaduktów nad drogą ekspresową, dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, 16 przepustów, w tym 14 pełniących również funkcję przejść dla zwierząt. W ramach zadania wybudowane będzie 35 obiektów inżynierskich (osiem obiektów nad ciągiem głównym, trzy obiekty w ciągu dróg dodatkowych, osiem obiektów w ciągu trasy głównej, 16 przepustów).
Listen on Spreaker.