City Port, czyli port miejski we Wrocławiu w nowej odsłonie
Plany są ambitne. Port Miejski Wrocław ma być przykładem przekształcenia historycznych funkcji portowych z przełomu XIX i XX wieku w tętniącą życiem tkankę miejską. Magazynowe przestrzenie historycznych budynków staną się miejscem do pracy i zamieszkania. Nabrzeża portowe staną się bulwarami, promenadami z kawiarniami, restauracjami, usługami, pracowniami artystycznymi czy galeriami sztuki.
Wejście do City Portu ma jednak w stu procentach zachować historyczny charakter i żaden z nowo projektowanych budynków nie ma przesłaniać historycznej perspektywy tego miejsca.
- Spacerując, czy jadąc na rowerze będzie można przyglądać się przystani jachtowej otoczonej zachowanymi elementami infrastruktury portowej, jak dźwigi, suwnice czy nabrzeża. Równolegle do rzeki zaprojektowano zieleń w formie wydłużonego parku miejskiego – informuje inwestor.
Park miejski ma przebiegać od ul. Kleczkowskiej, aż po zielony „Tajemniczy ogród” za historycznymi budynkami MPWiK.
Przypomnijmy, że Port Miejski we Wrocławiu powstał jako port rzeczny na Odrze przy osiedlu Kleczków w latach 1897 -1901. Zachowane archiwalne szkice wskazują, że już pod koniec XIX-tego wieku rozpoczęto prace koncepcyjne. Ostatecznie zaprojektowano port rzeczny docelowo z 3 basenami portowymi. Udało się zrealizować tylko jeden. Później, ale przed II wojną światową wybudowano 2 nowe, żelbetowe spichlerze. Po wojnie zbudowano północne nabrzeże portowe od strony Kanału Miejskiego i Śluzy Miejskiej oraz uzupełniono zabudowę Portu Miejskiego o niezbędne obiekty przemysłowe.