We wrześniu 2020 r. Koleje Dolnośląskie i PESA Bydgoszcz podpisały umowę, w ramach której dolnośląski przewoźnik zamówił 5 elektrycznych pociągów Elf2. W kontrakcie znalazło się prawo opcji, umożliwiające zakup w przyszłości kolejnych 20 składów. Teraz zapadła decyzja o rozszerzeniu zamówienia o 8 pociągów, co zwiększy wartość umowy o 232 mln zł.
- Systematycznie rozszerzamy sieć połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego. - Nasz samorządowy projekt przejmowania od państwa nieczynnych dotychczas linii i przywracania ich do ruchu pasażerskiego jest zaawansowany i wymaga stałego rozwijania taboru naszego przewoźnika - Kolei Dolnośląskich. Nowoczesne pociągi Elf2 mogą zabrać na pokład ponad 540 pasażerów dlatego idealnie odpowiadają potrzebom mieszkańcom Dolnego Śląska, którzy z każdym rokiem coraz chętniej korzystają z kolei regionalnej.
Wartość całego zamówienia sięgnie 377 mln zł, a jeden pociąg będzie kosztował 29 mln zł. Ostatnie składy zostaną przekazane przewoźnikowi do połowy 2023 roku. Koleje Dolnośląskie nadal mogą jednak rozszerzyć kontrakt z PESA Bydgoszcz. Prawo opcji umożliwia zamówienie kolejnych 12 składów do końca września 2021 r.
- Od samego początku naszym zamiarem było zakupienie największej możliwie liczby nowych pociągów w ramach tego projektu taborowego - mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. - W zeszłym roku zamówiliśmy 11 pociągów, w tym 6 hybryd z Newagu, dzisiaj wyraziliśmy wolę zwiększenia tego zamówienia o kolejnych 8 nowoczesnych składów. Cały czas pracujemy nad tym, aby maksymalnie wykorzystać opcje zakupowe. Mamy na to jeszcze trochę czasu.
Wybrany przez Koleje Dolnośląskie model Elf2 należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych zaprojektowanych przez PESA Bydgoszcz. Nowe pociągi posiadają 250 miejsc siedzących - w sumie będą mogły zabrać na pokład ponad 540 pasażerów. Dla podwyższenia komfortu podróży i bezpieczeństwa pasażerów Elfy2 będą wyposażone w klimatyzację, WiFi, miejsce do przewozu rowerów, dwa miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, miejsce na większe bagaże oraz monitoring. Pociągi mogą rozwijać prędkość maksymalną sięgająca 160 km/godz. Do tej pory PESA dostarczyła przewoźnikom kolejowym w Polsce i za granicą 47 składów Elf2.