Na Torze Testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie firma Alstom zaprezentowała pierwszy na świecie pociąg pasażerski wyposażony w ogniwa wodorowe, które przetwarzają wodór w energię elektryczną. Jak zapewnia producent, Coradia iLint jest w pełni bezemisyjny - emituje jedynie parę wodną i wodę, całkowicie eliminując emisję CO2 do atmosfery.
- To pojazd na ogniwa wodorowe, które zamieniają wodór na energię elektryczną - tłumaczy Artur Fryczkowski, dyrektor sprzedaży i rozwoju Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich. - Pociąg posiada akumulatory trakcyjne, które gromadzą tę energię i w momentach przyśpieszania lub hamowania odpowiednio ją wykorzystują.
Coradia iLint został wyposażony w systemy konwersji energetycznej, dostarczania i magazynowania energii w bateriach oraz inteligentnego zarządzania mocą napędową i dostępną energią. Według zapewnień producenta, efektywność systemu zastosowanego w pociągu jest porównywalna z klasycznym zespołem spalinowym.
Pociąg może być tankowany wodorem przy użyciu stałych lub mobilnych stacji tankowania, a na jednym tankowaniu może przejechać ok. tysiąc kilometrów.
- W ruchu regionalnym to jest kilka dni bez tankowania - podkreśla Artur Fryczkowski.
Skład może poruszać się z maksymalną prędkością do 140 km/godz. Na pokład może zabrać 300 pasażerów.
Pociągi wodorowe kursują już w Niemczech, a pierwsze seryjne takie pojazdy będą tam regularnie eksploatowane od 2022 r. Alstom będzie dostarczać te składy również do Włoch. Ponadto Coradia iLint przeszedł pomyślnie testy w Holandii i Austrii. W zeszłym roku pociąg wodorowy przez trzy miesiące jeździł w regularnych przewozach pasażerskich dla Austriackich Kolei Federalnych na regionalnych liniach kolejowych w południowej części Dolnej Austrii, zastępując pociągi spalinowe.