Kontrole biletów w MPK Wrocław

i

Autor: GE Zdjęcie ilustracyjne

Wrocław: Czy tramwaj dojedzie kiedyś na Jagodno? PKP nie podoba się pomysł magistratu

2019-12-19 8:13

Tramwaj na wrocławskie Jagodno póki co nie jest możliwy - twierdzi spółka PKP PLK. Przeszkodą miałoby być skrzyżowanie torów kolejowych z tramwajowymi. Magistrat namawia kolejarzy do zbudowania pierwszego takiego skrzyżowania w Polsce.

Według planów linia tramwajowa na wrocławskie Jagodno ma mieć 2,6 km długości i przebiegać ulicami Bardzką i Buforową. Spekuluje się, że tramwaj na Jagodno ma dojechać w 2023 roku. Póki co trwa proces projektowania i konsultacji z różnymi podmiotami. PKP PLK negatywnie zaopiniowało przedstawiony projekt. Według spółki skrzyżowanie torów tramwajowych i kolejowych jest niemożliwe. A przecież przez Jagodno przebiega trasa kolejowa dla planowanego połączenia Wrocław-Świdnica.

- Nie ma możliwości zastosowania skrzyżowania czynnej linii kolejowej o prędkości maksymalnej do 100km/godz. z linią tramwajową. Takie rozwiązania współcześnie nie są wprowadzane - mówi Mirosław Siemieniec rzecznik spółki PKP PLK i proponuje wiadukt lub tunel, a to znacznie zwiększyłoby koszty całej inwestycji.

Zobacz: Jarmark bożonarodzeniowy we Wrocławiu. Świąteczne miejsce spotkań

Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji twierdzi, że takie rozwiązanie jest możliwe.

- To będzie innowatorskie w Polsce. Skrzyżowania te funkcjonują np. w Niemczech - twierdzi Bartosz Nowak.

Wrocławski magistrat już przygotował odpowiedź dla spółki PKP, w której wymienia przykładowe rozwiązania wskazanych problemów i deklaruje otwartość oraz chęć współpracy z kolejarzami.

- Widzimy problem braku przepisów, które wskazywałyby konkretne rozwiązania, ale to nie zamyka na drogi, tylko wymusza na nas i na spółce PKP stworzenie takich rozwiązań indywidualnie - mówi Anna Bytońska z biura prasowego urzędu miasta.

PKP w swojej opinii jako przeszkodę wymienia też możliwość kolizji tramwaju z pociągiem.

- Według opinii Ministerstwa Infrastruktury z 17 września, skrzyżowanie torów tramwajowych z kolejowymi jest po prostu skrzyżowaniem drogowym. Co oznacza, że dla tramwaju stosuje się tak samo klasyczne rogatki i zabezpieczenia jak w przypadku samochodów czy pieszych - mówi Anna Bytońska.

Wprowadzenie w życie koncepcji proponowanej przez miasto, w opinii PKP, uniemożliwiłoby też w przyszłości elektryfikację linii kolejowej. Magistrat zapowiada, że wspólnie ze spółką kolejową wypracują odpowiednie rozwiązania.

Wiecej o linii tramwajowej na Jagodno w materiale reporterki radia ESKA Patrycji Nawrockiej: