Wybory do Sejmu i Senatu 2019 odbędą się już w najbliższą niedzielę – 13 października. Jeśli chcielibyście zagłosować poza miejscem zamieszkania, możecie to zrobić na trzy sposoby. Pamiętajcie tylko, że czasu na załatwienie formalności pozostało już niewiele.
Zaświadczenie o prawie do głosowania
Jeśli planujecie wyjazd i w dniu wyborów, 13 października, będziecie przebywać poza miejscem zamieszkania, możecie wystąpić wcześniej o zaświadczenie o prawie do głosowania. Dzięki temu zaświadczeniu można głosować w dowolnym lokalu wyborczym w kraju, za granicą i na polskim statku morskim. Zaświadczenie wydaje urząd gminy, właściwy dla twojego miejsca zameldowania.
Wniosek o zaświadczenie o prawie do głosowania należy złożyć pisemnie, faksem lub w formie elektronicznej do 11 października. We Wrocławiu wniosek można złożyć w Wydziale Obywatelskim (Dział Ewidencji Ludności – Rejestr Wyborców) przy ul. G. Zapolskiej 4 (pokoje 221, 222 i 223) w godzinach 7.45 - 15.45. Wniosek odbiera się osobiście lub przez upoważnioną osobę w urzędzie gminy, gdzie jesteśmy zameldowani.
Z zaświadczeniem zgłaszacie się do dowolnego lokalu wyborczego. Pamiętajcie tylko, że w przypadku zgubienia zaświadczenia, nie będziecie mogli nigdzie zagłosować.
Dopisanie do spisu wyborców
Jeśli wiecie, gdzie będziecie przebywać 13 października, możecie złożyć wniosek o dopisanie do spisu wyborców. Wniosek należy złożyć w urzędzie gminy. Macie na to czas tylko do 8 października.
Jeśli chcecie zagłosować we Wrocławiu, a nie jesteście tu zameldowani, wniosek o dopisanie do spisu wyborców możecie złożyć w Wydziale Obywatelskim (Dział Ewidencji Ludności – Rejestr Wyborców) przy ul. G. Zapolskiej 4 (pokoje 221, 222 i 223) w godzinach 7.45 – 15.45.
Dopisanie do spisu wyborców pozwoli wam na udział w głosowaniu w nowym miejscu tylko w najbliższych wyborach.
Wpisanie do rejestru wyborców
Jeśli przebywacie dłużej w miejscu, gdzie nie jesteście zameldowani, możecie wpisać się do rejestru wyborców w danej miejscowości na stałe. Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców musicie złożyć do 8 października. We Wrocławiu wniosek można złożyć w Wydziale Obywatelskim (Dział Ewidencji Ludności – Rejestr Wyborców) przy ul. G. Zapolskiej 4 (pokoje 221, 222 i 223) w godzinach 7.45 - 15.45.
We wniosku należy podać m.in. adres zameldowania oraz adres, pod którym wyborca mieszka w miejscu, w którym chce zagłosować. Należy pamiętać, że można być tylko w jednym rejestrze wyborców.