Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu pod Warszawą ma zostać wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe, które umożliwią szybki przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami.
Część kolejowa Programu CPK zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy. W ramach projektu powstaną nowe odcinki sieci oraz wyremontowane lub zmodernizowane zostaną fragmenty istniejącej już infrastruktury.
- Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny - zapowiada Piotr Malepszak, p.o. Prezesa Zarządu CPK.
W województwie dolnośląskim w ramach Programu CPK ma powstać 119 km nowych odcinków, składających się na linię dużych prędkości Warszawa – Wrocław – Wałbrzych – granica polsko-czeska (z połączeniem do Pragi).
Zaprezentowana podczas konsultacji wersja zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. możliwe będzie dojechanie z Wrocławia do Wałbrzycha w 45 min. (obecnie najkrótszy czas to 60 min.), do Warszawy w 1 godz. 50 min. (obecnie - 3 godz. 55 min.), a do Pragi w 2 godz. 30 min. (obecnie - 5 godz.).
Wszystkie inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r. Wkrótce się okaże, czy uda je się zrealizować.