Uniwersytet Wrocławski i MPK Wrocław podpisały umowę o współpracy. Z jednej strony wśród studentów i pracowników uczelni promowana będzie komunikacja zbiorowa, a z drugiej - wrocławski przewoźnik liczy na pomoc uniwersyteckich naukowców przy swoich inwestycjach.
- Liczymy na to, że botanicy pomogą nam zazielenić istniejące torowiska, a socjologowie przeanalizują co więcej możemy zrobić, by zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej - mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. - Mam też nadzieję, że wrocławscy naukowcy zasilą grono patronów naszych nowych tramwajów.
MPK Wrocław liczy także na pomoc studentów przy tworzeniu ścieżki edukacyjnej na terenie zajezdni Ołbin.
- Planujemy wspólnie z MPK praktyki dla studentów geografii, informatyki, filologii, administracji i ekonomii, prawa, historii i historii sztuki - zapowiada rektor Uniwersytetu Wrocławskiego, prof. Przemysław Wiszewski. - Można sobie wyobrazić choćby współpracę naszych naukowców i studentów przy planach modernizacji najstarszej wrocławskiej zajezdni na Ołbinie albo utworzenia eksperymentalnego zielonego torowiska obok Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kolejnym pomysłem jest wykorzystanie tramwajów do monitorowania zanieczyszczeń i temperatury powietrza. Badacze mogliby także przeprowadzić analizę przepływu potoków pasażerskich oraz analizę siatki połączeń.
– Nasi studenci mogą zająć się badaniami pomiaru liczby pasażerów w pojazdach MPK czy identyfikować wpływ różnych czynników - takich jak demografia czy zagospodarowanie przestrzenne - na popyt w komunikacji miejskiej - dodaje prof. Wiszewski.
Po ulicach dolnośląskiej stolicy kursuje już tramwaj „Uniwersytet Wrocławski” z wymalowanymi grafikami, kojarzącymi się z najstarszą wrocławską uczelnią. Być może wkrótce w tramwajach usłyszymy też informacje na temat najnowszych osiągnięć naukowych wrocławskich badaczy.