Wrocław przedstawił założenia planu działań rowerowych do 2030 roku. Plan powstał na bazie głosów mieszkańców, rad osiedli, organizacji pozarządowych i gmin sąsiadujących z Wrocławiem. – Pod uwagę brano głównie spójność tras, komfort, czas, bezpieczeństwo i dobre powiązanie z funkcjami miasta – powiedziała Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności UMW.
ZOBACZ TEŻ: Policyjny finał randki nad zalewem mietkowskim. Co się tam wydarzyło?
Do 2030 roku miasto chce wybudować i zmodernizować we Wrocławiu ponad 150 km tras rowerowych. - Dodatkowo, w myśl rekomendacji zawartych w planie, będziemy chcieli utworzyć tzw. krzyż tras w centrum, uspójnić istniejącą infrastrukturę, wybudować aż 16 nowych połączeń osiedli z siecią tras rowerowych, ale także zadbać o połączenia międzygminne, stąd 6 planowanych inwestycji z naszymi sąsiadami – dodał Daniel Chojnacki, oficer rowerowy UMW.
W dokumencie znalazło się sześć głównych bloków planowanych działań:
Główne i alternatywne trasy rowerowe to m.in:
- Bystrzycka – Zachodnia – Sikorskiego
- Wielka Wyspa/Strachocin
- Brochów/Księże
Połączenia wrocławskich osiedli z siecią tras rowerowych to m.in.:
- Muchobór Wielki/Muchobór Mały (poprzez kładkę Francuska-Trawowa z dojazdem do przystanku kolejowego Wrocław Muchobór)
- Wojszyce (wydłużenie drogi dla rowerów w ul. Grota Roweckiego na południe od ul. Parafialnej, poprawa bezpieczeństwa na zjazdach na północ od ul. Parafialnej, budowa drogi dla rowerów w ciągu ul. Borowskiej od ul. Kukuczki do al. Armii Krajowej po wschodniej stronie)
- Psie Pole – Kowale (kładka przez Widawę)
Połączenie tras w centrum miasta to m.in.:
- Zielińskiego-Muzealna-NFM
- Sądowa
- Promenada Staromiejska – wydłużenie za plac Jana Pawła II
Połączenie tras rowerowych w sieć to m.in.:
- Grabiszyńska – przy stacji benzynowej
- Podłączenie ul. Legnickiej do trasy na TAT
- Krakowska/Traugutta
Połączenia międzygminne to m.in.:
- Kobierzyce – Ołtaszyńska
- Mięknia – Średzka
- Kąty Wrocławskie – Mokronoska
Podniesienie standardu istniejących tras to m.in.:
- Grota Roweckiego, Borowska – poprawa na zjazdach, krawężniki
- Krzywoustego – naprawa nawierzchni
- Rogowska – naprawa nawierzchni drogi dla rowerów
Parkingi rowerowe we Wrocławiu
W ramach planu ma powstać również wiele parkingów rowerowych. Do 2030 roku ma funkcjonować 20 000 miejsc postojowych (obecnie 15 000), w tym Bike&Ride. Ponadto ma zostać zbudowanych kolejnych minimum 400 zadaszonych i zamykanych miejsc parkingowych dla mieszkańców (obecnie 100).
Porozumienie Wrocławia z Kobierzycami
Przedstawiciele Wrocławia zawarli porozumienie z wójtem gminy Kobierzyce w celu realizacji połączenia pieszo-rowerowego na południu miasta, wzdłuż ulicy Ołtaszyńskiej.
– To bardzo ważny ciąg komunikacyjny zarówno dla Wrocławia, jak i gminy Kobierzyce. Możemy na niego spojrzeć zarówno w kontekście dostępu do terenów rekreacyjnych Wrocławskiego Toru Wyścigów Konnych, jak i trwających prac województwa nad projektem drogi od ul. Grota Roweckiego do al. Karkonoskiej, której budowa powinna zakończyć się do 2027 roku – dodała Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu UMW.
Inwestycje rowerowe w 2022 roku
W tym roku we Wrocławiu oddane do użytku zostały dwie bardzo ważne inwestycje rowerowe – trasa na ul. Hubskiej od ul. Glinianej do al. Armii Krajowej oraz trasa na ul. Racławickiej uwzględniająca fragment ul. Skarbowców oraz Alei Piastów – dzięki temu kolejne dziury w systemie tras zostały uzupełnione.
Trwają równeiż prace na kolejnych odcinkach Promenady Krzyckiej: Bardzka-Śliwkowa, Ziębicka-Gazowa, a kończone są inwestycje przy budowie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż nasypu kolejowego pomiędzy ul. Strzegomską a ul. Robotniczą.
Rozpoczęła się także budowa połączenia rowerowego na ul. Sądowej, a wkrótce ruszy m.in. budowa drogi dla rowerów na ul. Legnickiej od ul. Rybackiej do pl. Jana Pawła II, czy jednokierunkowych dróg dla rowerów na ul. Dubois od Mostów Mieszczańskich do skrzyżowania z ul. Pomorską.
Łącznie w roku 2022 przybędzie w stolicy Dolnego Śląska około 20 km dróg rowerowych.