Wrocław: Pierwszy odcinek TAT już gotowy. W sobotę na nową trasę wyjadą tramwaje

2021-06-23 8:33
Wrocław: Pierwszy odcinek TAT już gotowy
Autor: UMW

Już w sobotę (26 czerwca) pierwszym odcinkiem Trasy Autobusowo-Tramwajowej w kierunku Nowego Dworu pojadą tramwaje. Po 2-kilometrowym odcinku od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej będzie kursowało 7 linii tramwajowych. Cała trasa ma być gotowa w 2023 roku.

Pierwszy odcinek wrocławskiej Trasy Autobusowo-Tramwajowej w kierunku Nowego Dworu jest już gotowy. W sobotę (26 czerwca) na odcinku od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej zaczną kursować tramwaje. Pierwszym odcinkiem TAT pojedzie 7 linii tramwajowych. Na razie będą to linie stale kursujące po Wrocławiu, nowe linie zostaną skierowane na TAT w 2023 roku, kiedy gotowa będzie już cała trasa do Nowego Dworu. Docelowo na TAT będą kursowały także autobusy dzienne. Obecnie na wydzielonej dla autobusów ulicy pojawią się tylko połączenia nocne.

- Pierwszy odcinek, który w sobotę oddamy do użytku, to blisko 2 km torowiska oraz 5 nowych peronów przystankowych - mówi Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji. - Nowe przystanki powstały na wysokości dawnego dworca Marchijskiego, przy ul. Smoleckiej oraz przy ul. Robotniczej na wysokości ul. Śrubowej.

W ramach budowy TAT wybudowano także 1913 metrów nowej drogi dla rowerów oraz 2335 metrów nowych chodników. Ponadto na pierwszym odcinku TAT posadzonych zostanie blisko 400 drzew – będą to m.in. klony polne, robinie oraz dęby.

Podczas prac rozpoczętych we wrześniu 2019 roku został przebudowany m.in. plac Orląt Lwowskich, ul. Nabycińska, a także odcinek od ul. Śrubowej do pętli przy WPP. Wyremontowane zostały także chodniki w okolicy Dworca Świebodzkiego, odcinek ul. Robotniczej na wysokości dworca, a także poprawiony został stan nawierzchni na ul. Smoleckiej pod wiaduktem. Wyregulowano też studnie kanalizacji deszczowej i wybudowano nowe chodniki.

- Przejazd TAT nie byłby możliwy, gdyby nie wiadukt nad ul. Smolecką - mówi Wojciech Kaim, kierownik projektu z WI. - W miejsce starego obiektu wybudowaliśmy nową, bardzo wytrzymałą konstrukcję. Obiekt ma 22,4 m długości i 17,4 m szerokości.

Odcinek od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej i Wrocławskiego Parku Przemysłowego kosztował blisko 94 mln zł. Unijne dofinansowanie to niemal połowa tej kwoty, czyli ponad 42 mln zł. Łącznie, budowa całej Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór będzie kosztowała ok. 390 mln zł.

Zmiany w komunikacji MPK Wrocław

W związku z oddaniem do ruchu TAT i remontem torowiska na pl. Strzegomskim od soboty (26 czerwca) zmienionymi trasami pojadą tramwaje linii 3, 10, 20, 23, 31, 32 i 33 oraz autobusy linii 106, 107, 109, 132, 142, 148, 149 i 609.

Tramwaje linii 3, 10 i 33 zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach od pl. Dominikańskiego przez ul. Piotra Skargi, Teatralną, Świdnicką, Podwale, pl. Orląt Lwowskich, TAT i ul. Śrubową do ul. Legnickiej.

Tramwaje linii 23 zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach od pl. Dominikańskiego przez ul. Piotra Skargi, Teatralną, Świdnicką, Podwale, pl. Orląt Lwowskich, TAT do pętli przy ulicy Robotniczej.

Tramwaje linii 20 od ul. Podwale zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach przez pl. Orląt Lwowskich, TAT i ul. Śrubową do ul. Legnickiej, a tramwaje linii 31 i 32 od pl. Orląt Lwowskich pojadą w obu kierunkach przez TAT i ul. Śrubową do ul. Legnickiej.

Autobusy linii 106, 148 i 149 będą kursowały objazdem w obu kierunkach od ul. Robotniczej przez ul. Śrubową, pl. Strzegomski, ul. Legnicką, pl. Jana Pawła II, ul. Kazimierza Wielkiego i pl. Dominikański.

Autobusy linii 107, 109 i 609 kursujące z pl. Solidarności w kierunku Nowego Dworu pojadą ul. Legnicką, przez pl. Strzegomski, ul. Strzegomską i Śrubową do ul. Robotniczej, a w kierunku powrotnym obecną trasą przejazdu.

Dodatkowo, autobusy linii 106, 107, 109, 132, 142, 148, 149 i 609 jadące w kierunku Nowego Dworu będą zatrzymywały się na przystanku „pl. Strzegomski” przy ul. Legnickiej.

Kursy linii nocnych 206 i 249 zostaną przekierowane na TAT i będą zatrzymywały się w obu kierunkach na nowych przystankach tramwajowo-autobusowych:

  • przy dawnym dworcu Marchijskim
  • w pobliżu wiaduktu przy ul. Smoleckiej
  • przy skrzyżowaniu ul. Robotniczej i Śrubowej
Kończy się remont wiaduktu na Kowalskiej we Wrocławiu
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE