Pierwszy odcinek wrocławskiej Trasy Autobusowo-Tramwajowej w kierunku Nowego Dworu jest już gotowy. W sobotę (26 czerwca) na odcinku od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej zaczną kursować tramwaje. Pierwszym odcinkiem TAT pojedzie 7 linii tramwajowych. Na razie będą to linie stale kursujące po Wrocławiu, nowe linie zostaną skierowane na TAT w 2023 roku, kiedy gotowa będzie już cała trasa do Nowego Dworu. Docelowo na TAT będą kursowały także autobusy dzienne. Obecnie na wydzielonej dla autobusów ulicy pojawią się tylko połączenia nocne.
- Pierwszy odcinek, który w sobotę oddamy do użytku, to blisko 2 km torowiska oraz 5 nowych peronów przystankowych - mówi Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji. - Nowe przystanki powstały na wysokości dawnego dworca Marchijskiego, przy ul. Smoleckiej oraz przy ul. Robotniczej na wysokości ul. Śrubowej.
W ramach budowy TAT wybudowano także 1913 metrów nowej drogi dla rowerów oraz 2335 metrów nowych chodników. Ponadto na pierwszym odcinku TAT posadzonych zostanie blisko 400 drzew – będą to m.in. klony polne, robinie oraz dęby.
Podczas prac rozpoczętych we wrześniu 2019 roku został przebudowany m.in. plac Orląt Lwowskich, ul. Nabycińska, a także odcinek od ul. Śrubowej do pętli przy WPP. Wyremontowane zostały także chodniki w okolicy Dworca Świebodzkiego, odcinek ul. Robotniczej na wysokości dworca, a także poprawiony został stan nawierzchni na ul. Smoleckiej pod wiaduktem. Wyregulowano też studnie kanalizacji deszczowej i wybudowano nowe chodniki.
- Przejazd TAT nie byłby możliwy, gdyby nie wiadukt nad ul. Smolecką - mówi Wojciech Kaim, kierownik projektu z WI. - W miejsce starego obiektu wybudowaliśmy nową, bardzo wytrzymałą konstrukcję. Obiekt ma 22,4 m długości i 17,4 m szerokości.
Odcinek od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej i Wrocławskiego Parku Przemysłowego kosztował blisko 94 mln zł. Unijne dofinansowanie to niemal połowa tej kwoty, czyli ponad 42 mln zł. Łącznie, budowa całej Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór będzie kosztowała ok. 390 mln zł.
Zmiany w komunikacji MPK Wrocław
W związku z oddaniem do ruchu TAT i remontem torowiska na pl. Strzegomskim od soboty (26 czerwca) zmienionymi trasami pojadą tramwaje linii 3, 10, 20, 23, 31, 32 i 33 oraz autobusy linii 106, 107, 109, 132, 142, 148, 149 i 609.
Tramwaje linii 3, 10 i 33 zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach od pl. Dominikańskiego przez ul. Piotra Skargi, Teatralną, Świdnicką, Podwale, pl. Orląt Lwowskich, TAT i ul. Śrubową do ul. Legnickiej.
Tramwaje linii 23 zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach od pl. Dominikańskiego przez ul. Piotra Skargi, Teatralną, Świdnicką, Podwale, pl. Orląt Lwowskich, TAT do pętli przy ulicy Robotniczej.
Tramwaje linii 20 od ul. Podwale zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach przez pl. Orląt Lwowskich, TAT i ul. Śrubową do ul. Legnickiej, a tramwaje linii 31 i 32 od pl. Orląt Lwowskich pojadą w obu kierunkach przez TAT i ul. Śrubową do ul. Legnickiej.
Polecany artykuł:
Autobusy linii 106, 148 i 149 będą kursowały objazdem w obu kierunkach od ul. Robotniczej przez ul. Śrubową, pl. Strzegomski, ul. Legnicką, pl. Jana Pawła II, ul. Kazimierza Wielkiego i pl. Dominikański.
Autobusy linii 107, 109 i 609 kursujące z pl. Solidarności w kierunku Nowego Dworu pojadą ul. Legnicką, przez pl. Strzegomski, ul. Strzegomską i Śrubową do ul. Robotniczej, a w kierunku powrotnym obecną trasą przejazdu.
Dodatkowo, autobusy linii 106, 107, 109, 132, 142, 148, 149 i 609 jadące w kierunku Nowego Dworu będą zatrzymywały się na przystanku „pl. Strzegomski” przy ul. Legnickiej.
Kursy linii nocnych 206 i 249 zostaną przekierowane na TAT i będą zatrzymywały się w obu kierunkach na nowych przystankach tramwajowo-autobusowych:
- przy dawnym dworcu Marchijskim
- w pobliżu wiaduktu przy ul. Smoleckiej
- przy skrzyżowaniu ul. Robotniczej i Śrubowej