Na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie rozpoczęły się testy pociągu elektrycznego Elf 2, produkowanego przez PESA Bydgoszcz dla Kolei Dolnośląskich. Dolnośląski przewoźnik kupił w sumie 13 takich pociągów. Pierwszy pojazd zacznie wozić pasażerów już w lipcu 2022 r., a wszystkie nowe składy pojawią się na torach z końcem kwietnia 2023 r.
- Przykładamy dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa, dlatego testy są niezbędne, żeby w przyszłym roku ten skład mógł obsługiwać linie kolejowe na terenie naszego województwa. Przed dopuszczeniem do ruchu czekają nas jeszcze kolejne testy w naszej bazie technicznej w Legnicy - mówi Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich. - Kupiliśmy łącznie 13 pojazdów tego typu. Będą to pierwsze pojazdy elektryczne wyprodukowane przez bydgoską Pesę w naszym taborze.
Pociągi Elf 2 mają 250 miejsc siedzących, a każdy może zabrać na swój pokład łącznie 540 pasażerów. Pojazdy są pięcioczłonowe i mają po 8 par drzwi na każdą stronę. Wyposażono je m.in. w klimatyzację, dostęp do sieci WiFi i defibrylator AED. Przygotowano też miejsce na przewóz roweru czy dodatkowego bagażu oraz wyznaczono specjalne miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych.
- Model wybrany przez Koleje Dolnośląskie należy do najnowszej generacji pociągów elektrycznych produkowanych przez Pesę Bydgoszcz - podkreśla Maciej Walczak, szef kontraktu Kolei Dolnośląskich w PESA Bydgoszcz. - Elf 2 podczas jazdy rozwija prędkość do 160 km/godz.
Nowe pociągi będą kursować na liniach Oleśnica – Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny – Jelcz-Laskowice.
- Już od grudnia zostaną wznowione połączenia na linii 292, którą początkowo obsługiwać będzie nasz pojazd hybrydowy - dodaje rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich Bartłomiej Rodak. - W przyszłym roku mieszkańcy okolicznych gmin będą mogli korzystać z nowoczesnych pociągów Elf 2, które są specjalnie przystosowane do ruchu aglomeracyjnego.
Polecany artykuł: