Rozbudowa lotniska we Wrocławiu
Ostatnie 10 lat to spore zmiany w Porcie Lotniczym Wrocław. Najpierw lotnisko przeszło wielką metamorfozę przy okazji Euro 2012, kiedy powstał m.in. nowoczesny terminal. W 2015 roku wyremontowano drogę startową oraz oświetlenie nawigacyjne.
Rozpoczynająca się rozbudowa to największy polski projekt dofinansowany przez Unię Europejską w konkursie dla sektora transportu. W sumie inwestycja będzie kosztowała ponad 350 mln zł, z czego połowa będzie ze środków wspólnotowych.
– Rozbudowa infrastruktury będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu. Inwestycja zwiększy przepustowość lotniska i przyspieszy wykonywanie operacji lotniczych, dzięki czemu wrocławski port osiągnie wyższy poziom funkcjonowania – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Co powstanie i co się zmieni w ramach rozbudowy?
- Dodatkowa płyta postojowa, na której znajdzie się 12 miejsc dla samolotów kodu C, takich Boeing 737. Pozwoli to też na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F;
- Dodatkowa droga kołowania umożliwiająca wykonywanie operacji lotniczych samolotów wojskowych bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich
- Droga szybkiego zjazdu pozwalająca na szybsze opuszczenie przez samolot pasa startowego, co zwiększy zdolności operacyjne lotniska i skróci się czas wykonywania operacji na pasie oraz oczekiwanie na start samolotów;
- Nowa płyta do odladzania samolotów, która zlokalizowana będzie po zachodniej stronie lotniska;
- Przebudowana zostanie również istniejąca droga kołowania, co pozwoli na przyjmowanie samolotów wojskowych kodu F (największych samolotów świata) i jednocześnie skróci czas operacji lotniczych.
Rozbudowa da nowe możliwości operacyjne na lotnisku, skorzystają na niej również pasażerowie. Ma być mniej opóźnień, będą krótsze oczekiwania na start i lądowanie. - Dodatkowe elementy infrastruktury zapewnią płynność ruchu na wrocławskim lotnisku, co jest istotne zwłaszcza w godzinach kumulacji rejsów – dodaje Przemysław Myszakowski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.