Na Dolnym Śląsku trwa budowa najdłuższego w Polsce pozamiejskiego tunelu drążonego w skale

i

Autor: Joanna Stefanek/GDDKiA

Wydrążono już ponad połowę jednego z najdłuższych tuneli w Polsce

2021-08-25 14:36

Na Dolnym Śląsku trwa budowa najdłuższego w Polsce pozamiejskiego tunelu drążonego w skale. Robotnicy wydrążyli już ponad połowę tunelu, który docelowo ma mieć 2,3 km długości. Planuje się, że pierwsi kierowcy pojadą nowym tunelem w drugiej połowie 2023 roku.

Na Dolnym Śląsku, w ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S3 łączącej Bolków z Kamienną Górą, powstaje najdłuższy w Polsce pozamiejski tunel drążony w skale. Dwunawowy tunel - zlokalizowany pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice - będzie miał 2,3 km długości. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wydrążono już ponad połowę tego imponującego obiektu.

ZOBACZ TEŻ: Dolny Śląsk: Zaskakujące odkrycie podczas drążenia tunelu. Robotnicy odkryli tajemniczą sztolnię

Tunel będzie składał się z dwóch naw głównych dla pojazdów, ośmiu poprzecznych przejść ewakuacyjnych oraz jednego przejazdu awaryjnego w środku tunelu. W każdej nawie znajdzie się betonowa jezdnia o dwóch pasach ruchu (2 x 3,5 m) i pasie awaryjnym (2,5 m). Wybudowany zostanie też chodnik dla obsługi i ewakuacji po obu stronach jezdni.

Do 23 sierpnia na portalach południowym i północnym wydrążono:

  • nawa południowo-zachodnia - 879,50 m kaloty (górna część tunelu)
  • nawa południowo-wschodnia - 889,40 m kaloty
  • nawa północno-zachodnia - 226,40 m kaloty
  • nawa północno-wschodnia - 276,90 m kaloty

Z informacji przekazanych przez GDDKiA wynika, że zaawansowanie prac na nitce wschodniej wynosi obecnie 52,7 proc., a na nitce zachodniej - 50,09 proc. Tempo drążenia tunelu wynosi średnio ok. 252 m miesięcznie (dla obu naw łącznie), a do przebicia tunelu miałoby dojść w pierwszej połowie 2022 r. Obecnie przy budowie tunelu pracuje dziennie średnio ok. 80 maszyn i 90 pracowników.

Tunel pod Górami Wałbrzyskimi drążony jest nową austriacką metodą NATM. Podstawową zasadą tej metody jest dążenie do wykorzystania możliwie w jak największym stopniu efektu samonośności górotworu, będącego podstawowym elementem obudowy wstępnej.

Droga ekspresowa S3, powstająca między Bolkowem a Kamienną Górą, będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Na odcinku o długości 16,1 km zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt, 39 przepustów. Powstaną także dwa tunele. Dłuższy o długości 2300 m i krótszy o długości 320 m.

Zaskakujące odkrycie podczas drążenia tunelu. Robotnicy odkryli tajemniczą sztolnię